قیمت خودرو

لیست قیمت انواع خودرو

قیمت خودرو

لیست قیمت انواع خودرو

پیوندها

شرکت خودروسازی سئات اولین قدم‌های گروه فولکس‌واگن در خارج از مرزهای آلمان بود که در میانه‌های دهه 1980 میلادی و تحت مدیریت کارل هاهن، یکی از موفق‌ترین مدیران گروه فولکس‌واگن، برداشته شد؛ اما با این وجود، اکنون و بعد گذشت بیش از سه دهه از آغاز تصاحب شرکت سئات به دست فولکس‌واگن، این شرکت اسپانیایی نسبت به سایر زیرمجموعه‌های گروه فولکس‌واگن تولیدکننده خودرو سواری تیراژ تولید کمتری داشته و آمار فروش و سود ضعیف‌تری دارد.

البته نباید هیچ‌گاه سئات را به دلیل تیراژ پایین تولیداتش نسبت به شرکت‌های فولکس‌واگن و اشکودا سرزنش کرد چراکه در عمر بیش از دو دهه کارخانه اصلی شرکت خودروسازی سئات، این کارخانه وظیفه‌ای مهم‌تر از افزایش تولید را بر عهده داشته است. در واقع گروه خودروسازی فولکس‌واگن از کارخانه اصلی سئات در اسپانیا به‌عنوان محلی برای پیاده‌سازی الگوهای جدید و به‌روز تولید و به‌کارگیری فن‌آوری‌های پیشرفته و مدرن ساخت استفاده می‌کند، چیزی که باعث می‌شود محصولات باکیفیت‌تر و ارزان‌تر در مدت‌زمان کم‌تر تولید شده و بازار عرضه شود. به‌عبارت‌دیگر، بیش از دو دهه است که گروه فولکس‌واگن در کارخانه سئات مشق فن‌آوری تولید کرده است.

سئات پیش از فولکس‌واگن
با اینکه اسپانیا کشوری اروپایی است و در غرب اروپا نیز واقع شده است اما رشد اقتصادی خود را بسیار دیرتر از سایر کشورهای همسایه خود آغاز کرده است. در ابتدای قرن بیستم که بسیاری از کشورهای هم‌رده اروپایی در حال تولید و فروش موفق خودرو بودند، کشور اسپانیا از داشتن خودروسازی بزرگ و موفق به‌کل محروم بود و فقط تعداد محدودی خودروساز کوچک با تولیدات اغلب به‌صورت کارگاه‌های محلی در این کشور فعالیت می‌کردند. با این وجود زمزمه‌های ایجاد یک کارخانه خودروسازی با توانمندی تولید انبوه خودرو از اواسط دهه 1930 در اسپانیا شکل گرفت که به دلیل جنگ‌های داخلی اسپانیا در خلال سال‌های 1936 تا 1939 این کار تا سال 1940 به تعویق افتاد.

با سرمایه‌گذاری بانک اورگیخو و همکاری تعدادی از شرکت‌های صنعتی اسپانیایی در 22 ژوئن 1940، پایه‌های شرکت خودروسازی سئات (مخفف عبارت انجمن ایبری خودروهای گردشگری) به‌منظور تولید انبوه خودرو در اسپانیا شکل گرفت. بانک اورگیخو در ابتدا ایجاد یک شرکت خصوصی برای تولید انبوه خودرو را در نظر داشت اما طی مداخله دولت و به دستور کابینه ژنرال فرانکو، موسسه ملی صنعت با هدف تولید انبوه خودرو و نه فقط تولید تحت لیسانس یک شرکت خارجی یا محلی برای سرهم‌بندی محصولات آن‌ها، اختیارات شرکت را در دست گرفت. هرچند که اهمیت وجود یک کارخانه تولید انبوه خودرو در اسپانیا هیچ‌گاه از بین نرفت اما تلاش این گروه و نیز موسسه ملی صنعت خیلی سریع با شروع جنگ جهانی بی‌نتیجه ماند.
در نیمه سال 1948، دولت و شش بانک بزرگ اسپانیا قراردادی را با شرکت فیات به‌عنوان شریک خارجی امضا کردند تا بتوانند فرزند تازه‌ای برای تولیدکنندگان خودروی اسپانیا به دنیا آورند. یک سال و نیم بعد، در سال 1950، شرکت خودروسازی سئات (مخفف عبارت انجمن اسپانیایی خودروهای گردشگری) به‌وسیله سرمایه‌گذاری موسسه ملی صنعت اسپانیا و با سرمایه‌ای در حدود 600 میلیون پزوتا (معادل 3.6 میلیون یورو امروزی) تأسیس شد.

بعد از این سال، شرکت خودروسازی سئات فعالیت خود را آغاز کرد و اولین مدل خود را در سال 1953 با نام تجاری سئات 1400 روانه بازار کرد. همچنین آنها مرکز آزمایش‌های خود را در سال 1957 راه‌اندازی کردند. در سال 1964، دفتر مرکزی جدید شرکت سئات در مادرید گشایش یافت. در سال 1967، قراردادی بین شرکت فیات ایتالیا و وزارت صنعت اسپانیا امضا شد که طی آن محدودیت از صادرات شرکت خودروسازی سئات به بیرون از مرزهای اسپانیا برداشته می‌شد، در ازای آن، سهام کارخانه فیات از 7% به 36% افزایش پیدا کرده و سهام در اختیار دولت از 51% به 32% کاهش پیدا می‌کرد. مابقی 32% سهام باقی مانده نیز بین 6 بانک بزرگ اسپانیا تقسیم می‌شد که تا قبل از این هرکدام 7% از سهام سئات را در اختیار داشتند. بر اساس این قرارداد، فیات باید علاوه بر حذف محدودیت صادراتی سئات، به توسعه محصولات جدید در سئات کمک می‌کرد. در همین سال، خودروسازی سئات زیرمجموعه تأمین مالی مشتری خود را نیز پایه‌گذاری کرد.
در اوایل دهه 1980، بحث‌های مفصلی در موارد مالی و کنترل شرکت بین سهام‌داران اصلی سئات، دولت اسپانیا و شرکت ایتالیایی فیات انجام شد. شرکت سئات به سرمایه‌گذاری‌های گسترده احتیاج داشت و خودروسازی فیات برای این کار آماده نبود، به‌خصوص به دلیل مشکلات مالی متأثر از بحران نفتی دهه 1970 و هم‌چنین به دلیل عدم قطعیت منافع فیات پس از پایان یافتن سیاست‌های حمایتی در برابر حضور جنرال موتور در اسپانیا. در آخر و در انتهای سال 1982، رابطه همکاری فیات با شرکت سئات بعد از 30 سال پایان یافت.


سئات پس از فولکس‌واگن
با خروج فیات از اسپانیا در سال 1982، فولکس‌واگن که تازه سکان مدیریت خود را به دکتر کارل هاهن سپرده بود، فضا برای گسترش فعالیت خود در خارج از مرزهای آلمان و تبدیل فولکس‌واگن به یک قدرت جهانی را مساعد دید. درعین‌حال، مدیران دولتی اسپانیا، به‌منظور یافتن یک شریک خارجی قدرتمند برای سئات، مذاکراتی را با نیسان، تویوتا و میتسوبیشی آغاز کرده بودند. با این وجود، هاهن که می‌خواست هرچه زودتر به بازار اسپانیا وارد شود، طی قراردادی لیسانس تولید خودروهای پاسات و پولو خود را به سئات داد. در سال بعد، فولکس‌واگن حق توزیع محصولات در اسپانیا را نیز تقدیم سئات کرد.
همین قراردادها و شراکت‌ها زمینه‌ساز شدند که فولکس‌واگن در 18 ژوئن سال 1986، 51% از سهام سئات را تصاحب کند. مدتی بعد، در 23 دسامبر این مقدار به 75% افزایش پیدا کرد و فولکس‌واگن به سهام‌دار اصلی شرکت خودروسازی سئات تبدیل شد. بعدها، در دسامبر 1990، فولکس‌واگن 99.99% از مالکیت سئات را در اختیار گرفت تا شرکت سئات به اولین شرکت غیر آلمانی‌ای تبدیل شود که به طور کامل در زیرمجموعه فولکس‌واگن قرار می‌گیرد.
با خرید سئات توسط فولکس‌واگن، خیلی سریع انتظارات هاهن از این ادغام برآورده شد و نه تنها دو سال بعد از آن سئات به سوددهی رسید بلکه یک تولید ارزان‌قیمت برای سایر محصولات خروجی گروه فولکس‌واگن، مانند محصولات آئودی و خود فولکس‌واگن را فراهم کرد به شکلی که 15.2% از محصولات گروه فولکس‌واگن در سال 1989 در کارخانه‌های اسپانیایی این گروه تولید می‌شدند.
علاوه بر این، شرکت فولکس‌واگن ساخت یک کارخانه جدید در شهر مارتری استان بارسلون اسپانیا را آغاز و مرکز تحقیق و توسعه‌ای نیز در کنار آن ایجاد کرد. همچنین با واگذاری دفاتر مرکزی شرکت در مادرید، دفتر مرکزی شرکت سئات را به بارسلونا انتقال داد.
در 22 فوریه سال 1993، خوان کارلوس، پادشاه اسپانیا به همراه فردیناند پیچ، مدیر تازه انتخاب‌شده گروه فولکس‌واگن کارخانه تازه تأسیس مارتری را افتتاح کردند. این کارخانه یکی از به‌روزترین و کاراترین کارخانه‌های اروپا بود که به مدد تأمین‌کنندگانی که فقط 2.5 کیلومتر با محل کارخانه فاصله داشتند، از فرایند پیشرفته تولیدی سروقت استفاده می‌کرد. اولین خودرویی که از خط تولید کارخانه مارتری خارج شد، سئات ایبیزا و همچنین نسخه سدان آن، سئات کوردوبا بود. ایبیزای جدید موفقیت عظیمی برای سئات به همراه آورد و شرکت سئات توانست به لطف این محصول سهم بازار خود را به‌خصوص در بازارهای صادراتی به‌شدت گسترش دهد.

  • Novin تجارت

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی